Täienduskoolitusasutuse nimi: Täienduskeskus

Õppekava nimetus: Meeskonnatöö. Suhtlemine erinevate osapooltega hooldustöös

Õppekavarühm: Eakate ja puudega täiskasvanute hooldamine

Õppekava koostamise alus: Kutsestandard: Hooldustöötaja, tase 3. (B.2.4.14.) valib suhtlemisviisi vastavalt sihtgrupile; kasutab sobivaid suhtlemisvorme ja -viise, et saavutada usalduslik suhe abivajaja, tema perekonna, hooldajate ja teistega.)

Õppe eesmärk: Koolituse tulemusena oskab õppija valida sihtgrupile sobiva suhtlemisviisi ja luua usalduslikku suhet abivajaja, tema lähedaste ja kolleegidega.

Õpiväljundid:
Koolituse lõpuks õppija:

  • Oskab luua sobilikku õhkkonda suhtlemiseks abivajajatega
  • Tunneb ära ja oskab suhtlemistõkkeid vältida
  • Oskab suhelda konfliktses situatsioonis hoolealuse, tema lähedaste ja kolleegidega
  • Suudab teha meeskonnatööd hooldusprotsessis
  • Teab erinevate probleemidega abivajajate suhtlemisiseärasusi

Koolituse sihtgrupp: Koolitusele on oodatud hooldustöötajad, kes soovivad saada teadmisi suhtlemiseks erinevate osapooltega ning erinevates situatsioonides.

Õppe alustamise tingimus(ed): koolituse läbiviidava keele oskus, teadmised hooldustöötaja alusteadmistest. Veebikoolitusel osalemiseks on vajalik arvuti, kaamera, mikrofoni ning interneti olemasolu.

Õppe kogumaht: 8 akadeemilist tundi

Õppekeskkond: koolitus toimub veebikeskkonnas zoom. Koolitusel osalemiseks on vaja arvuti, kaamera, mikrofoni ja interneti olemasolu

Õppeprotsess: Auditoorne töö. Õpe toimub üldjuhul äripäeval, kui ei ole kokku lepitud teisiti.

Õppesisu:
Koolitusel läbitavad teemad:

  1. tund – Sissejuhatus ja koolituse eesmärgid
  • Koolituse eesmärk ja päevakava
  • Õpiväljundid
  • Kutsestandard ja suhtlemise roll
  • Suhtlemise tähtsus hooldustöös
  • Meeskonnatöö eelised
  • Suhtlemise mõju hoolealuse heaolule
  • Õppemeetodid ja töökorraldus Zoomis
  • Osalejate ootuste kaardistamine
  • Arutelu: suurimad suhtlemisraskused

Praktikum: Mentimeter/chat ootused; rühmaarutelu “Millist suhtlemisoskust vajan enim?”

  1. tund – Koostööks vajalikud suhtlemisoskused
  • Koostöö mõiste
  • Meeskonnatöö vs individuaaltöö
  • Usaldus ja austus
  • Empaatia ja aktiivne kuulamine
  • Peegeldamine ja täpsustamine
  • Kehakeele roll
  • Silmside ja miimika
  • Hääletoon ja kõnetempo

Praktikum: kehakeele äratundmine piltidelt; rühmaarutelu “Hea suhtleja omadused”

  1. tund – Suhtlemistõkked ja nende vältimine
  • Mis on suhtlemistõke
  • Psühholoogilised, füüsilised ja hoiakutest tulenevad tõkked
  • Kiirustamine ja mittemõistmine
  • Tõkete mõju hooldustööle
  • Tõkete ennetamine
  • Tõhus suhtlus erinevates olukordades
  • Näited headest ja halbadest vestlustest

Praktikum: paaristöö – leia suhtlemistõke dialoogist ja paku lahendus

  1. tund – Suhtlemine raskete ja vaenulike olukordadega
  • Vaenulikkuse põhjused
  • Rahulikuks jäämise tehnikad
  • De-eskalatsioon
  • Konflikti mittesoodustav sõnakasutus
  • Vestluse juhtimine ja “mina-sõnumid”
  • Millal vestlus lõpetada ja abi kutsuda
  • Juhtum: agressiivne hoolealune

Praktikum: rollimäng paarides – vaenuliku suhtluse rahustamine

  1. tund – Meeskonnatöö hooldustöös
  • Meeskonnatöö mõiste
  • Rollid hooldusmeeskonnas
  • Tõhus koostöö ja infovahetus
  • Dokumenteerimise tähtsus
  • Konfliktide ennetamine meeskonnas
  • Head praktikad hooldekodudes

Praktikum: rühmatöö – lahenda väljamõeldud meeskonnakonflikt ja esitle lahendust

  1. tund – Konfliktide lahendamine hooldustöös
  • Konflikti olemus ja liigid
  • Konflikti tasandid ja lahendamise sammud
  • Rahulik suhtlus pingelises olukorras
  • Kuulamine vs vaieldamine
  • Näide: konflikt pereliikmega
  • Rollid konfliktis

Praktikum: rühmatöö – vali üks konfliktijuhtum ja koostage lahendus

  1. tund – Erinevate probleemidega inimeste suhtlemine
  • Füüsilised ja vaimsed probleemid
  • Kognitiivsed häired ja dementsus
  • Meeleoluhäired
  • Liikumis- ja kõnehäired
  • Nägemis- ja kuulmispuuded
  • Psüühikahäired

Praktikum: juhtumianalüüs – vali keeruline sihtgrupp ja tee suhtlemisplaan

  1. tund – Kokkuvõte, refleksioon ja hindamine
  • Päeva õppetunnid
  • Suhtlemisoskuste checklist
  • Meeskonnatöö põhitõed
  • Konfliktide ennetamise tööriistad
  • Refleksiooniharjutus

Õppemeetodid: loeng, arutelu, grupitöö, rollimäng, juhtumianalüüs

Õppematerjalide loend: koolitaja poolt koostatud koolitusmaterjalid.

Hindamine ehk õppe lõpetamise tingimused:

Koolituse lõpetamise eelduseks on osalemine 100% auditoorsetes tundides ning olema aktiivne praktiliste ülesannete sooritamisel. Sooritama peab kirjaliku valikvastustega testi positiivsele tulemusele (80%).

Hindamismeetod: Kirjalik valikvastustega test, mis koosneb 10 küsimusest.Test on positiivse tulemusega kui õigeid vastuseid on 80% ulatuses.

Hindamiskriteerium: Õppija on sooritanud kirjaliku testi positiivsele tulemusele ja olnud aktiivne praktiliste ülesannete lahendamisel.
Hindamine on mitteeristav.

Koolitajate kvalifikatsioon:

Koolitaja: Elle Muuga on lõpetanud Tartu Ülikooli õigusteaduskonna ja õppinud Eesti Maaülikooli magistrantuuris finantsjuhtimist. Tal on ligi 20-aastane kogemus personali- ja riskijuhtimise valdkonnas ning ta on tegutsenud koolitajana alates 2017. aastast.

Ta on avaldanud kaks raamatut – „Kõik sõltub sinust. Vabandusi pole“ ja „Badass naine“ –, millest teine on psühholoogilise suunitlusega. Oma teadmisi on ta täiendanud nii Eestis kui ka rahvusvaheliselt, sh Mainori Majanduskoolis, EBS-is ning koolitustel Moskvas, Oslos, Kopenhaagenis, Londonis ja Pariisis.

Koolituse lõpus väljastatavad dokumendid:

DIGI-TUNNISTUS – väljastatakse õppijale, kui hindamiskriteeriumid  on täidetud  ja õpiväljundid on saavutatud.
DIGI-TÕEND – väljastatakse õppijale, kes võttis osa õppetööst, kuid hindamiskriteeriumid said osaliselt täidetud. Tõendil kajastub osaletud kontakttundide arv.

Õppekava on kinnitatud: 09.09.2025