Hooldustöötaja täiendõppe koolituse õppekava (80 ak)

Hooldustöötaja täiendõppe koolituse õppekava (80 ak)2020-09-02T10:16:05+03:00

Täiendkoolitusasutuse nimi: Täienduskeskus MTÜ

Õppekava nimetus: Hooldustöötaja täiendõppe koolitus

Õppekavarühm: 0921 Eakate ja puudega täiskasvanute hooldamise õppekavarühm

Õppekava koostamise alus: Hooldustöötaja, tase 3 kutsestandard (kompetentsid: A 2.1.2 Tervislikust toitumisest teavitamine, toidukõlblikkuse ja toiduhügieeni jälgimine, A 2.1.3 Toitumise jälgimine, A 2.1.5 Hügieeni- ja ilutoimingute juhendamine ning abistamine, A 2.1.7 Hooldusega seotud toimingute läbiviimine, 2.1.8 Ravimite hankimine, A 2.1.10 Lähedaste toetamine ja juhendamine surija hooldusel või surija hooldamine A.2.2 Majapidamistööde korraldamine).

Õppe eesmärk: on anda õppijale tööks vajalikud teadmised ja oskused abivajaja hooldamiseks vastava plaani (nt rehabilitatsiooniplaan, hooldusplaan vm) alusel.

Õpiväljundid:
Koolituse lõpuks õppija:

  • Rakendab tervishoiu-, ohutus-, ja hügieeninõuded
  • Tunneb tervist- kahjustavaid tegurid oma töös;
  • Lahendab erinevaid probleemsituatsioone;
  • Toetab klienti kriiside läbimisel;
  • Oskab luua kliendis positiivset esmamuljet;
  • Hindab ja analüüsib oma tegevusi eetilisest aspektist;
  • Arendab teadlikult endas tolerantsust ja empaatiavõimet;
  • Analüüsib iseenda kujunemist mõjutavaid tegureid;
  • Märkab inimõiguste rikkumist igapäevases töös;
  • Mõistab sotsiaalseid probleeme ja nende leevendamise võimalusi;
  • Teab, kuidas konflikte ennetada ja konstruktiivselt lahendada;
  • Suhtleb korrektselt klientidega, tema lähedastega, arstiga ja teiste töötajatega.

Koolituse sihtgrupp: Koolitus on mõeldud kõigile, kes soovivad hakata tegutsema hooldajana või kes puutuvad kokku omastehooldusega või kes soovivad täiendada oma teadmisi hooldustöö vallas.

Õppe alustamise tingimus(ed): koolituse läbiviidava keele oskus. Soov omandada teadmised ja oskused alustamaks tööd hooldustöötajana

Õppe kogumaht: 80 akadeemilist tundi

Õppekeskkond: Tööohutustingimustele vastav koolitusruum. Koolitusruum on varustatud koolituse tarbeks vajamineva tehnikaga. Praktilise osa läbiviimine selleks nähtud alal.

Õppevahendid: koolitaja poolt jaotatavad õppematerjalid paberkandjal. Praktiliste ülesannete sooritamiseks ettevalmistatud vahendid

Õppeprotsess: Auditoorne ja praktiline töö. Õpe toimub üldjuhul äripäeval algusega kell 10 kuni 17, kui ei ole kokku lepitud teisiti.

Õppesisu:
Koolitusel läbitavad teemad:

Koolitusel käsitletavad teemad:

    1. Anatoomia -füsioloogia-patoloogia – 16 akadeemilist tundi

    Sissejuhatus anatoomiasse. Erialane terminoloogia. Põhimõisted

    Tugi- ja liikumiselundid

    Süda. Vereringe

    Hingamiselundid. Hingamisteed

    Seedeelundid. Seedekanal

    Kuse- ja suguelundid

    Närvisüsteem

    Sisesekretsiooninäärmed

    Meeleelundid

    Katteelund.

    1. Majapidamistööd – 6 akadeemilist tundi

    Kodumajanduse olemus. Kodumajanduse üldised põhimõtted.

    Ressursse säästev tarbimine, majandamine.

    Korrastustööde planeerimine, läbiviimise põhimõtted.

    Materjaliõpetus.

    Olmehügieen.

    Korrastustööde tähtsus.

    Kaasaegsed korrastus- ja koduhooldusvahendid.

    Eluruumide igapäevane hooldus, suurpuhastus. Plekkide eemaldamine.

    Olmeparasiidid ja nende hävitamine.

    Olmetehnika kasutamine ja ohutusnõuete järgimine. Olmetehnika kasutamine vastavalt instruktsioonidele. Ohutusnõuete järgimine olmetehnika kasutamisel ja korrastustöödel.

    Riiete ja jalanõude korrashoid. Tekstiilide hooldamise üldised põhimõtted. Riiete ja pesu korrashoid.

    1. Hügieeni ja ilutoimingute juhendamine (praktiline) – 6 akadeemilist tundi

    Aseptika ja antiseptika.

    Käte hügieen.

    Kaitsevahendite kasutamine.

    Patsiendi voodi korrastus.

    Patsiendi pesemine (sh naise ja mehe intiimpesu), abistamine pesemisel.

    Naha seisundi hindamine. Küünte ja juuste hooldus.

    1. Toitlustamise ja rohuteaduse alused – 8 akadeemilist tundi

    Tervisliku toitumise alused.

    Toitumisprobleemid.

    Toitumine erinevates kultuurides.

    Mõisted. Ravimite kasutusjuhised, toimed, annustamine, manustamine, säilitamine.

    Ravimvormid. Patsiendi/kliendi juhendamine ja abistamine ravimi manustamisel.

    Koduapteek.

    1. Haigused, häired ja puudused, nende põhjused, kliendi/patsiendi abivajaduse hinnang nende toimingute ja käitumise põhjal elus ja olustiku tingimustes – 8 akadeemilist tundi

    Tervisenäitajate (nt kehatemperatuur, pulss ja hingamine, arteriaalne vererõhk ja veresuhkur) mõõtmine ja terviseseisundi jälgimine; naha seisundi jälgimine ja hooldus, õe abistamine õendustoimingute sooritamisel.

    Hooldus erinevate haiguste korral: kirurgiliste ja neuroloogiliste haiguste, sise-, nakkus-, naha- ja suguhaiguste, nina-, kõrva-, kurgu- ja silmahaiguste, psüühika- ja käitumishäirete korral.

    1. Patsiendi igapäevane tegevus ja tema tervis, siia hulka kuulub, surija hooldus, suhtlemine/klienditeenindus – 16 akadeemilist tundi

    Suremine ja surm. Mõisted, liigid, põhjused. Surm erinevatel eluetappidel. Surm peres, pereliikmete reaktsioonid. Kriisi etapid, hingehoid, surmaks valmistumine. Väärikas lahkumine. Surnu korrastamine.

    Olulisemad suhtlemisoskused ja sobiva suhtlemisviisi kasutamine.

    Verbaalne ja mitteverbaalne suhtlemine.

    Aktiivse kuulamise võtted.

    Positiivne enesekehtestamine.

    Konfliktide ennetamine ja juhtimine.

    Meeskonnatöös osalemine, koostööoskused.

    1. Hoolduse alused. Hooldustoimingud – 5 akadeemilist tundi

    Inimese elamise toimingud ja neid mõjutavad tegurid. Klientide/patsientide põhilised terviseprobleemid. Hooldustoimingud avahoolduses, hooldus- ja tervishoiuasutustes.

    Tervishoiu- ja sotsiaalhoolekande teenused, nende mõiste, sisu ja osutamise tingimused läbi eluetappide.

    1. Ergonoomika ja hooldusabivahendid – 5 akadeemilist tundi

    Ergonoomika üldised alused.

    Patsiendi nihutamise võtted: nihutamine ilma abivahendita, nihutamine ristlinaga ja raamiga, pöördvõte, kangivõte.

    Patsiendi ülesnihutamise võtted: ilma abivahendita ja abivahendiga (rätik, ristlina, rull, raam).

    Patsiendi pööramine selili asendist külili ja tagasi selili, asendi korrektsioon ja toestus.

    Patsiendi abistamine voodi servale istuma, püsti ja kõndima.

    Patsiendi abistamine külg-ees ja selg-ees võttega ratastoolile.

    1. Hooldustöötaja kutse-eetika ja kutse taotlemine – 5 akadeemilist tundi

    Kutse-eetika põhiprintsiibid.

    Väärtuste konflikt, konfidentsiaalsus nõuete järgimine.

    Kutse taotlemise protsess, nõuded ja dokumentatsioon.

    1. Eneseanalüüs praktilise töökogemuse kohta – 5 akadeemilist tundi

    Nõuded tööalasele eneseanalüüsile.

    Eneseanalüüsi struktuur ja sisu.

    Praktilised nõuanded hooldustöötaja kutseeksami eneseanalüüsi koostamiseks.

Õppemeetodid: Auditoorne õpe 80 akadeemilist tundi: loeng, praktilised ülesanded ja harjutused, õppevideo(de) vaatamine

Õppematerjalide loend:

Kohustuslik õppematerjal: koolitaja poolt välja töötatud õppematerjalid, mis jagatakse õppijatele koolituse käigus.

Hindamine ehk õppe lõpetamise tingimused:

Koolituse lõpetamise eelduseks on osalemine 100% auditoorsetes tundides. Sooritama peab praktilised ülesanded.

Hindamine on mitteeristav.

Hindamismeetod: Praktiliste ülesannete sooritamine. Praktiliste ülesannete tagasisidestamine.

Hindamiskriteerium: Õppija on sooritanud praktilised ülesanded.

Koolitaja kvalifikatsioon:

Irina Soldatova – on lõpetanud Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli ning Tallinna Ülikooli kutsepedagoogika eriala. Omab täiskasvanute koolitaja 6 taset. Töötab Ida-Tallinna Keskhaiglas. Tervishoiutöötajate registri number N02348.

Koolituse lõpus väljastatavad dokumendid:

TUNNISTUS – väljastatakse õppijale, kes on täitnud kõik koolituse lõpetamise tingimused.

TÕEND – väljastatakse õppijale, kui õppetingimused ja õpiväljundid said osaliselt täidetud ning omandatud.

Õppekava on kinnitatud: 24.09.2019