Täienduskoolitusasutuse nimi: Täienduskeskus

Õppekava nimetus: Hooldustöötaja täiendõppe koolitus (106 ak)

Õppekavarühm: 0921 Eakate ja puudega täiskasvanute hooldamise õppekavarühm

Õppekava koostamise alus:  Hooldustöötaja, tase 3 kutsestandard

Õppe eesmärk: on täiendada õppija teadmisi ja oskusi, mis aitab hooldatava elukvaliteeti parendada

Õpiväljundid:
Koolituse lõpuks õppija:

  • Järgib hooldustöötaja tööd puudutavat seadusandlust, kutse-eetikat ning eristab eetilisi ja ebaeetilisi valikuid hooldustöös
  • Abistab hoolealust igapäevaste toimingute juures
  • Arvestab hoolealuse tervislikku seisundit, vajadusi ning harjumusi hoolekandeasutuse meeskonna liikmena
  • Teeb hooldustoiminguid hoolealuse eripära, keskkonda arvestades ennast säästval viisil

Koolituse sihtgrupp: Koolitusele on oodatud kogemusega hooldustöötajad.

Õppe alustamise tingimus(ed): Õppijal on hoolekandeasutuses töötamise kogemus.

Koolitus võib toimuda kontaktõppena või veebikoolitusena.

Veebikoolitusel/-päevadel on vajalik arvuti, kaamera, mikrofoni ning interneti olemasolu.
1) Kontaktõpe – Tööohutustingimustele vastav koolitusruum. Koolitusruum on varustatud koolituse tarbeks vajamineva tehnikaga.
2) Veebikoolitus – koolitus toimub veebikeskkonnas zoom, mis võimaldab kõiki õppemeetodeid kasutada teadmiste saamiseks.

Õppe kogumaht: 106 akadeemilist tundi; auditoorne õpe 86 akadeemilist tundi ja 20 akadeemilist tundi iseseisevõpe (eneseanalüüsi koostamiseks, kirjanduse lugemiseks)

Õppekeskkond: Tööohutustingimustele vastav koolitusruum. Koolitusruum on varustatud koolituse tarbeks vajamineva tehnikaga. Veebikoolitus/-päevad toimuvad veebikeskkonnas zoom.

Õppeprotsess: Auditoorne töö. Õpe toimub üldjuhul äripäeval algusega kell 9 kuni 16, kui ei ole kokku lepitud teisiti.

Õppesisu:
Koolitusel läbitavad teemad:

  • Hooldustöötaja kutse-eetika
    • Eetika põhialused, Sotsiaalala Töötaja Eetikakoodeks, aitaja eetika
  • Hooldustöötaja tööd puudutav seadusandlus
    • Sotsiaalhoolekande seadus, Kohaliku omavalitsuse korralduse seadus, jne
  • Patsiendi hügieenihooldus
    • Erinevad hügieenitoimingud ja voodipesu vahetus.
    • Patsiendi juhendamine- ja vajadusel abistamine
    • Patsiendi hügieenitoimingud
  • Hooldekodu toa hoolduskoristus
    • Koristuskäru komplekteerimine
    • Erinevad koristusmopid, -lapid
    • WC ja vannitoa koristus
    • Erinevate puhastusvahendite kasutamine
    • Toa koristusjuhend
    • Koristustegevuse lõpetamine
  • Aktiviseerivad tegevused
  • Ravimiõpetus  hooldajatele
    • Erinevad ravimvormid
    • Ravimite poolitamine
    • Ravimite koostoimed
    • Ravimite manustamine
  • Sooline kasvatus ja seksuaalkasvatus
    • Seksuaalsuse ja soolisuse erinevad tahud
    • Seksuaalse arengu etapid.
    • Seksuaalsed õigused ja seksuaalne turvalisus.
    • Lühiülevaade seksuaalsusega seonduvate teemade käsitlemisest alus-, alg-ja põhihariduse õppekavadel.
    • Psüühilise erivajadusega inimeste seksuaalse eneseväljendamise toetuse vajadus.
    • Intellektipuudega inimeste seksuaalsuse juhendamine.
    • Dementsusega inimeste seksuaalsuse juhendamine.
    • Seksuaalne väärkohtlemine – mõisted, liigid, äratundmine, ennetamine.
  • Ergonoomika
    • Erinevad abivahendid
    • Kuidas valida sobilikku abivahendit arvestades hoolealuse vajadusi
    • Abivahendite kasutamine toetades erineva tegevusvõimega hoolealust
    • Asendravi ning kuidas toetada asendravi vajavat inimest
  • Dementsus
    • Dementsus : põhjused, vormid, sümptomid
    • Dementsuse erinevad faasid
    • Kliendikeskne lähenemine
    • Tegevusvõime hindamine
    • Dementsusega kaasnevad ohud
    • Sagedamini esinevad sündroomid (valu, depressioon, deliirium)
    • Hooldamise eripära ja võimalused nende hooldamiseks hooldekodus
  • Haprad eakad. Surija hooldus.
    • Hapruse olemus
    • Suremise olemus, protsess ja põhjused
    • Surija vajadused ja tunded
    • Suremise faasid, nende äratundmine
    • Leina faasid, nende äratundmine
    • Surija juhendamine, toetamine ja jõustamine
    • Surija lähedaste juhendamine, toetamine ja nõustamine
  • Läbipõlemine. Enesehoidmine.
    • Sisemiste mõttemustrite olemus
    • Toimetulek mõttemustritega
    • Mis on läbipõlemine
    • Mis on kaastundeväsimus
    • Läbipõlemise ja kaastundeväsimuse ennetamise meetodid
    • Negatiivse kriitikaga toimetulekumehhanismid
    • Kuidas mitte tööd koju ja isiklikke probleeme tööle kaasa võtta
  • Hooldus erinevate haiguste korral
    • Eluohtlikud haigusseisundid
    • Elulised näitajad ning nende mõõtmine
    • Hooldus erinevate nakkushaiguste korral.

Õppemeetodid: Loeng, praktilised ülesanded ja harjutused, õppevideo(de) vaatamine, iseseisvad ülesanded. Veebikeskkond zoom võimaldab kasutada erinevaid õppemeetodeid.

Kohustuslik õppematerjal: koolitaja poolt välja töötatud õppematerjalid, mis jagatakse õppijatele koolituse käigus või saadetakse digi-õppematerjalid.

Soovituslik/õppimist toetav lisamaterjal:
Klaassen A. Tegevusjuhendaja käsiraamat, 2010
Sotsiaalhoolekande seadus. https://www.riigiteataja.ee/akt/130122015005
MTÜ Hoolekande Ekspertiisi- ja Nõustamiskeskus Probleemse käitumise ennetamise ja juhendamise hea tava käsiraamat, 2011
Hardeman, F., Van Vliet, M., Leeuw, Johan van der , Gerretsen, A. 80 alternatiivi vabaduse piiramisele tervishoius
EV Sotsiaalministeerium, Tallinna Vaimse Tervise Keskus, TAI Koolitus- ja teabekeskus Kroonilise psüühikahäirega eaka hooldusjuhend, 2007

Hindamine ehk õppe lõpetamise tingimused:
Koolituse lõpetamise eelduseks on osalemine 80% auditoorsetes tundides.

Hindamismeetod:

1.Teoreetilise osa valikvastustega/avatud küsimustega test (15 küsimust).
2. Eneseanalüüsi koostamine.

Hindamiskriteerium:
1. Õppija on sooritanud kirjaliku testi positiivsele tulemusele (75% õigeid vastuseid). On saanud testile tagasiside.
2. Õppija on esitanud eneseanalüüsi. Saanud tagasiside põhikoolitaja poolt.

Hindamine on mitteeristav.

Koolitajate kvalifikatsioon:

Põhikoolitaja: Maire Aruots – Omab õe kutset. On töötanud erinevates tervishoiuasutustes. Õpetab Tartu Tervishoiu kõrgkoolis. Tervisameti registri number N07006.
Koolitaja: Kaido Voogla töötab aastast 1998 Tallinna Kiirabis, 2009 aastas alates on vahetuse välijuht. Aastast 2010 õpetab Tallinna Tervishoiu Kõrgkoolis hooldustöötajaid, tegevusjuhendajaid ja koduhooldustöötajaid. Puutub kokku erinevate invahenditega aastast 2013 aastast ja erinevate igapäevaste abivahenditega puutub kokku juba 2003 aastas.
Koolitaja: Janika Pael omab magistrikraadi terviseteadustes (õendusteadus). Janika töötab aastast 2005 Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis lektorina. Ta on Eesti Õdede Liidu liige ning tegutseb aktiivselt erinevates töörühmades ja võrgustikes. Tervishoiutöötaja registrinumber: N07982 psühhiaatriaõendus.
Koolitaja: Taimi Taimalu
töötab igapäevaselt SA TÜ Kliinikum, Nahahaiguste kliinikus õena. On töötanud hooldajana. Lisaks õpetab Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis. On Eesti Õdede Liidu liige. Tervishoiutöötajate registrinumber N08776.

Koolituse lõpus väljastatavad dokumendid:
DIGI-TUNNISTUS – väljastatakse õppijale, kui õpiväljundid on saavutatud.
DIGI-TÕEND – väljastatakse õppijale, kes võttis osa õppetööst, kuid õpiväljundid said osaliselt täidetud. Tõendil kajastub osaletud kontakttundide arv.

Õppekava on kinnitatud: 30.03.2023